Familien Simonsen`s hjemmeside

Vælg side:

April - maj - juni - juli - august - september - oktober - november - december

Billeder fra august:

Her er vi stadigvæk i nord Italien ved Lidoen ved Venedig.

Her klarer Nicolai & Julie varmen. Vi ligger på en autocamperplads i Jesolo på Lidoen ved Venedig.

Mandag den 31.07.2006 forlader vi Italien og kører gennem Slovenien mod Kroatien.

Her ankommer vi til Kroatien, efter 50 km. gennem Slovenien.

Første nat bliver på en * stjernet campingplads, udenfor byen Rijeka.

Næste overnatning er ved byen Senj, hvor vi finder en plads for autocamper ned til en "strand" og tæt på centrum. Det er her der om aftenen bryder et uvejr med torden løs, og havet vælter op over stranden

En lille aftentur i byen Senj, Hvor man kan få billig øl på cafeerne (12,50 kuna (=12,50kr.) for ½ liter.

Disse billeder taler vidst for sig selv.

Vi kom på vores tur ud i områder hvor "den almindelige turist" ikke er hverdagskost. Herover et advarselsskilt om der kan forekomme miner i området. Disse skilte forekom flere steder udenfor byerne langs grænsen til Bosnien - Hercegovina. De øvrige billeder er fra angreb på huse med skudhuller og tungere skyts.

Og denne lader vi stå for sig selv.

Her lidt billeder fra naturparken i Kroatien, Plitvice hvor der er en meget flot natur, med mange vandfald, samt søer i forskellige niveauer.

Efter en dag i naturparken var det rart med noget mad og en kop øl (½ liter 9,00 kuna = 9,00 dkr.). Her er det en pattegris der drejer over ilden. Denne spise er meget udbredt i Kroatien.

Naturen er flot, her et billede fra morgenen i 700 meters højde, senere på dagen passerer vi denne sø som danner grænsen mellem Kroatien og Bosnien - Hercegovina. På Kroatiens side med en del advarselsskilte om minefelter, samt "ar" på næsten hver andet hus efter skydevåben.

Her er vi i Montenegro (Serbien i Montenegro) Og der kan man opleve fattigdom. Trafikmæssigt er det total kaos, der er ikke mange trafiklys, men i stedet plantes en færdselsbetjent til regulering. På billedet nederst til venstre ses et hus "beboet" dækket af presenninger, og nederst til højre et bybillede.

Her ankommer vi til den Albanske grænse om morgenen. Det er noget af en speciel affære. Først sidder der 2 "gamle" mænd og udfylder et adgangsdokument, hvorefter en tolder skal stemple i vores pas, alle har god tid så det tager ca. 45 minutter at passerer, samt 20 euro i bestikkelse til tolderen.

Her et billede af formiddagstrafikken, færdselsloven er nem at lære, der er højrekørsel i landet, og det var så det.

Et billede fra Durres som vi passerede på vejen

Som det fremgår af billederne er der visse mangler ved deres asfalt sammensætning. Disse billeder er ikke enkeltstående, vi havde mange km. på sådanne veje, hvor vi kun kunne køre 5-10 km/h. mange af de øvrige veje kunne vi køre op til 30-40 km/h.

Ovenstående billeder viser vejen de sidste 200 km. Det er kørsel i bjerge, hårnålesving, nogle veje uden autoværn, i så ringe stand, hornet i bund inden et vejsving med håb om ikke at møde en modkørende, og vi mødte modkørende !!!!, hjertet slog dobbelt slag. På det øverste billede møder vi en bus kort efter billedet er taget. På et par af de andre billeder fornemmes højden, og samtidig ses den ringe kantafmærkning. Billedet i midten til venstre ser man kørebanen på hylden nedenunder. Og kørebanen er ikke meget bredere end en cykelsti, og ved nærmere eftersyn kan man fornemme skrænten ned. Vi er i skrivende stund (2 dage efter) stadigvæk påvirket af turen. Nicolai blev noget chokeret over at se bilvragene ligge nedenfor skrænterne, der blev ikke ryddet op.

Øverst til venstre en fårehyrde med sine får, disse mødte vi også på bjergvejene. Til højre ses et par huse, der bor altså mennesker i dem.

jubiii, grænsen, opskriften på total kaos, alle havde god tid, her starter køen der fortsætter i 4-5 km. i 3 vognbaner fra Grækenland og ind i Albanien, gud bedre dem, hvad vil de i Albanien. Vi kom gennem grænsen på ca. 1½ time, samt kun 2 euro i bestikkelse denne gang.

Vi har ikke fået taget så mange billeder i Albanien som vi kunne ønske, da vi koncentrerede os mere om kørslen mm.

Politisk set bliver der noget af en opgave, hvis Albanien bliver optaget i EU, det bliver et total opbygning af et land uden ordentlige vejnet, samt med dertil korrupte embedsmænd (bestikkelse).

Den 12. august kl. 11.30 kører vi ind i Grækenland, og tænk at man kan blive så glad for at se det blå flag med hvide stjerner (EU flaget).

Her er så vores møde med Grækenland. En skildpadde på vej over vejen, vi måtte dog lige hjælpe til så den ikke blev kørt over.

Her nogle naturbilleder fra Grækenland, der er utroligt smukt.

Man siger, at i Grækenland har de gode veje !!!!

Ja, vi skal køre DER, hvor man kan ane vejen på skråningen, men dette er ikke noget at snakke om, i forhold til Albanien.

Farten godt af bilen før et sving, da det altid er spændende at se hvad næste vejsving byder på.

Selv i Grækenland kan vi skaffe en lagkage med 11 lys. Og jubiii, nogle gode gaver blev det også til.

Morgenkaffe ved stranden efter en overnatning i det fri ved Lefkas. Jan lavede en aftale med det lokale politi om at det var i orden at vi overnattede i vognen på stranden, mens alle andre blev sendt væk !!!

Uhmmm !!!

En weekend i det fri, ved stranden. Temperaturen lå på 40-45 gr. Her et par sigøjner børn der gerne ville lege med i Nicolai og Julie´s leg.

Kalimaki, her på denne plads syntes nogle græker at vi alle skulle holdes vågen om natten mens de festede. Så vi måtte op og flytte vognen midt om natten. Alle de andre camper var fortrukket.

Her er vi ude og spise Kebab i byen Epidavros, for derefter at finde en rolig plads ved vandet til overnatning.

En overnatning blev det også til i Itea, hvor vi er på vej til Athen.

Her på campingpladsen i Rafina, ca. 30 km. fra Athen. En flot udsigt fra campingpladsen.

Og selvfølgelig skulle vi også se Akropolis i Athen, her et billede ud over Athen

Disse billeder er fra Akropolis i Athen. Vi døjede med varmen 38-42 gr.

Akropolis er bygninger tilbage fra til "Romertiden" ca. omkring 400 år FK og frem til vores tidsregning begynder.

Lidt naturbilleder fra Grækenland før vi forlader landet

Her forlader vi Grækenland med færge, sejltiden var på 10 timer. Man har lov til at opholde sig i vognen under overfarten, og det er jo praktisk, da turen forgik om natten. På nederste billede er der almindelig "Italiensk" totalforvirring for at komme først fra borde. Italienerne besidder overhovedet ingen tålmodighed, deslige hvis det drejer sig om bilkø.