Retur til forsiden

Oktober 2006

www.4paatur.dk

4paatur@4paatur.dk

Mandag 2/10; Køber dagsbilletter og kører med bussen ind til Luxemburg med bl.a. Katedralen Notre Dame - ud på eftermiddagen siler regnen fortsat ned og vi slutter besøget.

Tirsdag 3/10; 4 på tur har nu været af sted i ½ år ! Vi hænger stadig sammen som familie - børnene er godt på vej  med skolebøgerne, skal dog holdes til ilden. Den illusion om fælles arbejdsbyrde er ved at smuldre lidt og det er snart ved at være tid til en kraftig opstrammer. Tillige er vi ikke langt fra Danmark og samtidig savner vi allerede sydens gode varme vejr !! - vi er heller ikke nemme. Vi er på vej mod Bruxelles hvor vi skal ind og se Europaparlamentet. Det ligger midt i centrum og tårner sig op stort og flot - formet som et kryds, hvor bygningen buer mod midten - Byen rummer mange flotte seværdigheder - vi kører forbi, og må vente med nærmere øjesyn til senere. I Grimbergen i udkanten af Bruxelles finder vi ro for natten.

Onsdag 4/10; Familieråd om den videre tur; vi beslutter at sætte kurs mod Holland, nærmere Oosterbeek hvor campingpladsen - en mindre men ganske hyggelig, ligger ned ad en markvej helt ned til floden. I byen findes Airbourne museum (krigsmuseum) samt en kirkegård udelukkende med faldne soldater fra 2. verdenskrig. Det var her Faldskærmssoldater blev nedkastet - men de fleste skudt. Campingpladsens indehaver fortæller at det netop var på markerne her omkring det foregik. Vi nyder aftenskaffen med udsigt til flodprammene der glidende forbi.

Torsdag 5/10: Vi besøger museum og kirkegården med de tusindvis af gravstene som afslører at det er unge mænd - ja faktisk store drenge på 18 - 20 år - ganske som ens egen derhjemme - som har måttet lide en alt for tidlig død. Vi taler en del om 2. verdenskrig med Julie og Nicolai.., som spørger og spørger, efter dagens oplevelse - det bliver så i øvrigt dagens lektie.

Fredag 6/10: Amsterdam, er en dejlig by som oser af datid og nutid og alle samfundslag. Sorte (mange) hvide, fine forretningsfolk og folk der sælger sig selv. Høje smalle dekorerede huse, smalle gader og kanaler, vi kan næsten ikke få nok af at kikke. Efter byrundtur kører vi til Gauda, hvor en overnatningsplads indrettet på stor p-plads nær bymidten udgør nattens hold. Vi har fundet kærnemælk og endelig 1. gang på turen får vi KOLDSKÅL - lyder tåbeligt? ja men sådan er det altså.

Lørdag 7/10: Rundtur i byen og torvet med alle markedsboderne - i en gågade "falder" moren nærmest over en hattemager butik. Hatte i alle afskygninger og de mange ekspedienter sørger for, at alt bliver passet til sat bånd og pynt på efter ønske og gæsterne og pårørende nyder kaffe i dertil indrettede i ventetiden. Det kan man da ikke gå glip af og sådan forsinkes dagens køretur - nogle 100 gram rigere og 86 euro fattigere. Endelig kan vi i fineste pariserstil kører til Belgien.

Søndag 8/10: Lumske planer om at gøre visit i England tager form - der er under 1 uge til datter og kæresten ankommer i Paris, hvor vi skal tilbringe 4 dage sammen, så der skulle lige være tid. Derfor lyder kursen i dag på byen Grand fort Phillip i Frankrig - helt ud til Atlanterhavet, hvor vi finder en lille campingplads som er ved at gøre klar til lukning. Pyt vi skal kun sove her, og for at tage morgendagens planer lidt i opløbet kører vi til færgehavnen i Calais og forespørger om priser og tider og alle muligheder vendes - skal, skal ikke tage bilen med over - dyrt bliver det også og der er noget med ekstraordinære papir på hunden a la svenske normer, så vi bliver enige om gøre det til en "fodtur".

Mandag 9/10: Der er ikke meget liv at spore i børnene da vi kalder 06.30 - men England kalder. Morgenmaden indtages om bord på færgen, sejladsen tager ca. 1½ time og så er vi i Dover. På tlf. sætter vi uret 1 time tilbage, som er tidsforskellen. Herfra tager vi bussen til Canterbury, en udmærket by, men senere ærgrer vi os (især Nicolai) over at vi ikke tog med helt til London (2½ time), tiden havde været knap, men vi ville måske kunne have nået at snuse lidt til storbyens liv. Det gjorde det heller ikke bedre at vi måtte vente unødig længe på bussen retur til Dover. Nå men vi fik talt lidt engelsk og kørt i "den forkerte side" og chaufføren som var i tidsnød, bød på ekstra spændende kørsel. Retur 22.30, en lang men god dag.

Tirsdag 10/10: Paris venter - og da vi fra tidligere erfaring ved at Paris ikke just er nem at finde rundt i - har vi fundet vejbeskrivelse til campingpladsen på computeren og let og elegant kører vi lige dertil. Denne campingplads ligger på en tange eller ø i Seinen og ca. ½ times kørsel fra Paris centrum. Her sejler den ene pram efter den anden forbi og svanerne med store unger holder sig nær kanten i tilfælde nogen skulle smide noget spiseligt ud. Vi ligger i 1. parket - bedre ønskes næppe.

Onsdag 11/10: Vi har nok kørt for meget - der er indbyrdes krig og tingene kører ikke i dag. Så det skriver vi ikke mere om.

Torsdag 12/10: Vel tidligt oppe tager vi tog og metro ind til centrum og ender ved Triumfbuen. Et gigantisk flot monument som stolt troner op mens det mylder af trafik omkring i en enorm rundkørsel. Dernæst går vi til Eiffeltårnet som i sig selv er turen og oplevelsen værd - det er præcis så billedligt smukt som forestillet med parken eller promenaden bag, hvor man kun har øje for dette særpræget tårn. Her tilbringer vi så nogle timer med at stå i kø og besigtige og fotografere - imens vejret der hidtil har været lunt og dejligt skifter til gråt, blæsende og koldt. Vel nede går vi de få meter ned til Seinen hvor vi sætter os til rette i een af turbådene. Billetten er indrettet så vi kan stå af og på ved 8 seværdigheder og vi nyder turen ud til Notre Dame Kathedral. Imponerende smuk med sine 2 tårne og mens der er messe lister vi rundt og nyder dens smukke udseende - inden messen kunne vi bare stå og lytte til smuk musik, og sang fra et yngre par som udgjorde koret. Ude på torvet foran kirken var et liv af boder, hvorfra der blev solgt lækre hjemmelavet ting i glas læder, skind - hjemmebag, træ, smykker mv. og herfra nød vi atmosfæren og de mange indtryk. Imens mørket falder på sejler vi retur og ankommer tilbage ved Eiffeltårnet som nu er oplyst og ligner det pure guld - og er nu om end endnu smukkere at se på. Trætte i fødder og i oplevelser begiver vi os tilbage i håb om at finde "lige" hjem. I metroen spørger vi til råds ( efter vi er bakket ind i menneskemylderet), da vi er stået på ved en anden station end planlagt. Inden vi får set os om er næsten hele kupeen i gang da nogle kan engelsk og nogen der ved bedre ikke kan - endelig er der een iblandt som siger "jeg taler dansk" jubiii hun får forklaret hvilket tog vi skal med for ikke alle tog er gennemkørende!!!! og snart er vi på kendte folder igen. TAK - kom ikke og sig franskmænd ikke er hjælpsomme!

Fredag 13/10: Endelig er vi på vej til lufthavnen for at hente Jannie og Daniel. Vi kører noget omkring i denne besynderlige store lufthavn hvor der er langt mellem terminalerne og danskere som ikke forstår fransk ikke bliver kloge af skiltene og hvor der er bomme så biler høje som vores ikke må køre igennem!! ummfrrr. (Dette ord findes ikke i ordbogen). Vi må gøre som andre, ind til siden og katastrofeblik sat på, mens jeg farer rundt i terminal 2 for at finde en information som kan fortælle at vi må hele turen igennem igen og over i terminal 1 - en stor rund måne base alpha lignende bygning, med flere etager og da vi står og prøver at orientere os, om ind og udgange, kører et kæmpemæssigt fly forbi oven over os med vingen halvt ud over hvor vi står - Besynderlig indretning, men tegneren har med garanti hentet godt på det... vi finder vore elskede børn og snart er vi på vej tilbage til 4 dages råhygge.

Lørdag 14/10: I dag står i Disneylands tegn, og vi tager afsted så vi kan være der omkring åbningstid. Vejret er pragtfuldt og her er så mange mennesker, så der er timevis af ventetid ved forlystelserne, og vi må prioitere. Kl. 16.00 er der stort optog/kavalkade af Disneyfigurer og langs afskærmningen er der trængsel - men flot er det. Mens mørket falder på tændes lysene og i mørke er her også ganske smukt. Her er uendeligt meget at se og det er lige så svært at nå det hele, og en dag er hurtigt gået. Vi får købt lidt souvenir på vej ud ( køb det hellere tidligere, det er umuligt at komme frem/tilbage i butikkerne før lukketid). Der synes meget langt ud til p-pladserne på trætte fødder - og de er trætte, mor og datter har været så smarte at bytte fodtøj - så kan de lære det!!!!

Søndag 15/10: I guder hvor der oser af .... når 6 mennesker sover sammen på så få kvm, og kan nogen forestille sig hvilket rod, men hvor der er hjerterum er ...... og snart dufter der af dejligt efter bad og oprydning og en ny dag begynder. I dag slapper vi af og hygger med at spille uno, og Daniel lokkes til lidt boldspil mm.

Mandag 16/10: Pengene klør i pungen og de unge vil gerne på indkøb, så vi går alle en tur i byen, for at konstatere at stort set alle butikker ud over daglig dags butikker har lukket om mandagen. Så det bliver hygge uden penge og ved dagens ende må vi den tunge tur i lufthavnen og sige farvel og på gensyn - uhh hvor er det ikke nemt.

Tirsdag 17/10: Det er en underlig fornemmelse igen at være på vej sydover - og jeg er stadig noget mut efter i går. Julie har været syg i nat - hun er nok også påvirket af sige farvel til søster. Men vi får alligevel en dejlig tur og sidst på dagen ankommer vi til Oradur sur Glane, hvor man har indrettet en dejlig overnatnings plads til ca. 17 vogne, i rolige omgivelser - ingen tog og ingen motorvej.

Onsdag 18/10: Vi bliver hurtigt trætte af motorvejs kørsel og betaling herpå, så vi kører fra og tager landevejen ca. 100  km nord for Cahors. En tur forbi Prins Henriks vingård - det må vi have med. I byen Cahors holder vi ind og får lidt hjælp til at finde ud til Caix og vinslottet ved samme navn. Ligeså smukt her må være i højsommeren ligeså smukt er her nu, hvor vin planterne har antaget rød, gule, brune farver. I Caix by, som næsten ikke er nogen by overnatter vi - og da dagen endnu ikke er omme sidder vi i solen og nyder kaffen og et lille glas.

Torsdag 19/10: Chatau Caix er lige et ekstra besøg vær, så det gør vi. Indkøb af vin og et par glas med stedets logo bliver det også til. Ved p-pladsen i Caix er endnu en vinproducent og vi kikker indenfor og får en fin forklaring om vinene, typer og hvordan de produceres - og selvfølgelig hvordan de smager ikke at glemme, det kører vi nu også rundt med lidt af. Nu har vi travlt og vi har bestemt os for at nå Vilanova Park i Spanien, i dag. Julie og Nicolai er ganske indforstået med at vi nu tager et stræk på motorvejen, bare vi når det. Kl. 20.15 ankommer vi så til Vilanova og behøver ikke få anvisning, vi kender pladsen. Vi har lige tilbagelagt 600 km men humøret fejler ikke noget!

Fredag 20/10: Vi må lige på storindkøb inden vi får etableret os, og vi finder således lige en bedre plads med lidt mere sol - vi er nået så langt på året, at nu må den gerne skinne lidt på os igen! Der er helt faldet ro over os alle og vi ser nu frem til et par måneder i det lune vejr, mens Danmark holder efterår med regn og slud!

Onsdag 25/10: Efter nogle dage med ren afslapning er det hulet ud i beholdningen og vi tager på stor indkøb. Vasketøjet har samlet til bunke og vi finder det lokale vaskeri. Vi passer det ind med siesta, da det er det eneste tidspunkt vi kan få en parkeringsplads og dem der passer vaskeriet også holder fri - så kan vi vaske som vi vil !!!.

Torsdag 26/10: Vi tager bussen til byen - den går lige uden for campingpladsen og direkte til centrum. Finder ind til en dejlig lang hyggelig gågade, hvor det gode vejr får folk ud på de mange hyggelige cafeer, og vi er da ingen undtagelse.

Lørdag 28/10: Markedsdag i byens centrum - Nicolai har en samlermani af FC-Barcelona ting og i en stor butik med sengelinned går forhandlingen omkring et stort sengetæppe - og et sejrssikkert ansigt fortæller at det lykkes at indbringe tæppet til en acceptabel pris (55 euro).

Søndag 29/10: Så er det det lokale markedsdag. I behagelig gå afstand, ca. 500 m fra campingpladsen. Bussen som normalt kører denne vej - ledes hver søndag ad anden rute. Der er knap så mange boder, men det er lokale som handler og der bliver mast og brugt albuer så man skal have god tid og tålmodighed, for det har spaniolerne nemlig ikke. Gemalen har meget svært ved at passerer en stor bod hvor der sælges mange flotte planter - bl.a. citrontræerne er svære at komme udenom.

Mandag 30/10: En tur i indendørs svømmebasin, udgør gymnastiktimen og bagefter står den på lektier. I receptionen henter Julie og Nicolai post - der er breve hjemmefra Nadya og Tobias og de gør stor lykke.